بهمئی ها

پاتوق وبلاگ نویسان بهمئی

بهمئی ها

پاتوق وبلاگ نویسان بهمئی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران


پاتوق وبلاگ نویسان بهمئی:مسلمان واقعی در ایام شادی اهل بیت شاد و در ایام مصیب آنان اندوهگین است و باید به عنوان مروج فرهنگ اسلامی و تحقق سبک زندگی اسلامی باید توجه به تقویم اسلامی مد نظر خانواده ها باشد.
با عرض تسلیت به مناسب سالروز شهادت امام محمد تقی (علیه السلام )،متاسفانه گاهی در دیار مسلمانان در ایام شهادت ائمه (علیهم السلام) جشن عروسی به همراه رقص و پایکوبی و ساز و آواز برگزار می شود و همه ما هم می دانیم بیشتر این مراسم در شان مسلمانان -آن هم شیعیان- نیست  که در آنها هزاران گناه هم رخ می دهد .

 

موشکافی و نقد نحوه برگزاری مراسم جشن در کشور و منطقه را به کارشناسان جامعه شناسی واگذار می کنم اما بحث مورد نظر بنده در این مطلب بیشتر متوجه بی حرمتی به ساحت مقدس ائمه معصومین(علیهم السلام) و نادیده گرفتن تقویم اسلامی به خصوص تاریخ ولادت و شهادت ائمه،توجه به اعیاد و جشن های مسلمانان و حرمت ماه های حرام در جامعه دینی ماست .

 

با کمال تاسف باید گفت رواج این گونه بی حرمتی به شهرستان ها هم کشیده شد طوری که همین امشب که مصادف با شهادت امام محمد تقی علیه السلام است گزارش برگزاری مراسم عروسی در شهرستان کوچک بهمئی به این پایگاه خبری داده شد ؛البته امیدواریم مراسمات شادی شهرستان ما که مصادف با شهادت ائمه معصومین برگزار می شوند از روی ناآگاهی باشد ،هر چند نیاز است مردم ما به عنوان شیعه و مسلمان همیشه ایام شهادت ائمه معصومین(علیهم السلام) را بدانند و مسئولان ما هم مردم را در این زمینه بیشتر آگاه کنند.

 

عدم برگزاری جشنها و مراسم شاد در ایام حزن و ماتم اهل بیت و ائمه طاهرین علیهم السلام نشانه ابراز محبت و ارادت به اهل بیت پیامبر و جهت رعایت ادب نسبت به آن انوار منیره می باشد و روایاتی به این معنی داریم که شیعیان با شادی ائمه شاد و در حزن آنان محزونند.

 

همیشه نیاز نیست باتوسل به قوه قهریه کسانی را از کاری ناپسند منع کنیم، همانطور که در حدیثی از ائمه آمده است که اگر دین به درستی به مردم معرفی شود همه آن را می پذیرند و این یعنی کار فرهنگی و فرهنگ سازی؛پس لازم است مردم را با احادیث و سیره ائمه آشنا کنیم و قضاوت و تصمیم گیری را به خودشان واگذار کنیم.

 

ما مطابق ارزشهای اسلامی، هم به شادی و هم به اندوه در جای خود به حد معقول و نیاز بشر نیاز داریم. این شادی ها همان اعیاد اسلامی است و در روایات و دستورات بزرگان اسلام هم شادی در جای بسیار ارزشمندی قرار دارد.

 

در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده: رحم الله شیعتنا خلقوا من فاضل طینتنا وعجنوا بماء ولایتنا یحزنون لحزننا ویفرحون لفرحنا ؛خدا شیعیان ما را رحمت کند که از زیادی طینت ما آفریده شده اند و با آب ولایت ما عجین گشته اند و در ایام حزن ما محزون و در ایام سرور ما شادمان هستند.( شجره طوبى - شیخ محمد مهدی حائری - ج 1 ص 3)

 

در روایت دیگری از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: شیعتنا جزء منا ، خلقوا من فضل طینتنا ، یسوءهم ما یسوءنا ، ویسرهم ما یسرنا؛ شیعیان ما از ما هستند و از فزونی طینت ما آفریده شده اند ناراحتی ما آنان را اندوهگین می سازد و شادمانی ما آنان را شادمان می سازد.( امالی شیخ طوسی - ص 299)

 

حتی ائمه معصوم(علیهم السلام) ما در ایام سرور، شادی خود را بروز می دادند، در خانه هایشان را به روی مردم می گشودند، لباسهای نو می پوشیدند، به یکدیگر تبریک و تهنیت می گفتند.

 

حضرت رضا علیه السلام فرماید: روز غدیر، روز تبسّم در روی مؤمنان است. هر که روز غدیر در روی برادر دینی خود تبسّم کند خدای در روز قیامت نظر رحمت به سوی او افکند و هزار حاجتش را بر آورده سازد و در بهشت قصری از دُرّ سفید برایش بنا کند و صورتش را زیبا سازد. (اقبال الاعمال 2/261)

 

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: شادمانی را در میانتان و شادی را در ملاقاتتان آشکار کنید.( اقبال الاعمال 2/259)

 

امام رضا علیه السلام به شیعیان نسبت به  عزاداری در ایام مصائب اهل بیت علیهم السلام دستور داد؛امام رضا علیه السلام به ریان بن شبیب می فرمایند: یا بن شبیب ، إن سرک أن تکون معنا فی الدرجات العلى من الجنان، فاحزن لحزننا وافرح لفرحنا؛ اگر دوست داری که در بهشت همراه ما باشی ، به هنگام حزن ما ، اندوهگین باش و به وقت شادمانی ما شاد باش. (امالی شیخ صدوق ص 192، عیون اخبار الرضا (علیه السلام) - شیخ صدوق - ج 2 ص 269).

 

علما و مراجع حدودی برای حرمت شهادت اهل بیت در نظر گرفتند که حد دقیق این ایام شب و روز شهادت ائمه علیهم السلام می باشد. (یعنی شب قبل از شهادت و روز شهادت) به استثنای ماه محرم که دهه اول بطور کامل و اربعین که 20 ماه صفر است و ایام فاطمیه که جمعا 6 روز می باشد، 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز در ماه جمادی الثانی.  

 

با تاملی ساده و دقیق  در این زمینه می بینیم که  باید به عنوان شیعه و محب اهل بیت(علیهم السلام) و به عنوان مروج سبک زندگی اسلامی در جامعه به تقویم اسلامی توجه ویژه کنیم و زندگی خود را مطابق با این تقویم تنظیم کنیم ؛به عنوان نمونه از برگزاری مراسم عروسی نامتعارف در ایام مصیبت ائمه معصومین(علیهم السلام) بپرهیزیم هر چند که این عمل در ایام غیر شهادت ائمه نیز از نظر علما و مراجع اشکال شرعی دارد و به جای آن مراسم عروسی عزیزانمان  را همزمان با ایام شاد ائمه مانند سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه زهرا(س) برنامه ریزی کنیم.

 به قلم:سید علمدار تقوی زاده

انتهای پیام/


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی